Update protocol Coronavirus
Heeft u koorts of beginnende verschijnselen hiervan: kom NIET naar de praktijk maar neem telefonisch contact op!
Heeft u algemene vragen over het Coronavirus neem dan contact op met uw huisarts of kijk op de website van het RIVM.

Acuut enkelletsel

Acuut enkelletsel

Een acuut enkeltrauma word vaak veroorzaakt door een trauma (ongeluk) wat in de meeste gevallen het verzwikken van de enkel is. Hierbij kan de voet naar buiten of naar binnen worden gezwikt.
In de sport komt deze blessure vaak voor bij volleyballers, voetballers en basketballers.

Wanneer bij het verzwikken van de enkel de voet naar binnen beweegt ten opzicht van het onderbeen noemen we dit een ‘inversietrauma’, wanneer de voet naar buiten beweegt spreken we van een ‘eversietrauma’. Inversietrauma’s komen veel vaker voor dan eversietrauma’s. Ruim 60% van alle enkelblessures is een inversietrauma.

Na een inversietrauma kan de enkel in verschillende mate aangedaan zijn. In de ergste vorm van de blessure scheurt de patiënt meerdere enkelbanden af.

Wat te doen na het trauma?

Direct na het verzwikken van de enkel is het belangrijk om het RICE principe aan te houden. Het RICE houdt het volgende in:

R - Rusten
I - IJs
C - Compressie
E - Elevatie

Het is dus belangrijk de enkel rust (R) te geven, omhoog te houden (E), te koelen met wat ijs (I) en compressie toe te dienen (C). Dit moet gedaan worden om zwelling, pijn en functiebeperking tegen te gaan.
Tip: Het is belangrijk om compressie toe te dienen na het verzwikken van de enkel, de simpelste manier om dit te doen is gewoon door de schoen AAN te houden i.p.v. deze direct uit te doen.


Online afspraak maken

Voorletters

Achternaam

E-mailadres

Telefoonnummer

Eerder bij ons behandeld?

Waar wilt u de afspraak voor maken?

Welke dag komt u het beste uit?
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdag

Vragen / Opmerkingen


Onderzoek:

Het onderzoek van de klacht is erg belangrijk bij een inversietrauma. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen een breuk, kneuzing of andere oorzaak van de klachten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de Ottawa Ankle Rules. De Ottawa Ankle Rules geven de fysiotherapeut een handvat om te bepalen of de klacht middels fysiotherapie te behandelen is of dat de patiënt beter naar de huisarts kan gaan.

Beloop:

Een normaal herstelproces leidt binnen 6 tot 8 weken tot functieherstel zonder restklachten. Binnen 12 weken hebben de meeste patiënten hun sportactiviteiten weer hervat.
Het herstel van een enkelletsel verloopt in verschillende fasen waarin verschillende herstelprocessen actief zijn. In de eerste fase, de ontstekingsfase (0-3 dagen), is de enkel erg dik, pijnlijk en warm. In de tweede fase, de proliferatiefase (4-10 dagen), neemt de zwelling en warmte af en zal de functie van de enkel beginnen met verbeteren. Na deze 2 fasen begint de remodelleringsfase (11 dagen tot 6 weken) waarin het grootste deel van het herstel op zal moeten treden.

Behandeling bij Optimum Zoetermeer:

Bij Optimum Zoetermeer houden de fysiotherapeuten zich streng aan de richtlijn Enkelletsel van het KNGF. Vanuit deze richtlijn handelen de therapeuten verschillend in de 3 verschillende fasen van het herstel.
In de ontstekingsfase richt de fysiotherapeut zich op het verminderen van de zwelling en het bevorderen van de partiële belasting van de enkel. In de proliferatiefase wordt er toegewerkt naar het volledige functieherstel en het opbouwen van de belasting. In de remodelleringsfase zal de fysiotherapeut u begeleiden in het verbeteren van de spierkracht, stabiliteit en coördinatie van de enkel. Daarnaast wordt de belastbaarheid van de enkel vergroot en wordt er toegewerkt naar het volledig hervatten van werk- en sportactiviteiten.

‘Veel mensen denken dat zij na het verzwikken, of anders blesseren, van de enkel deze volledig moeten ontlasten in het dagelijks leven, dit is echter niet waar! Het is belangrijk om genoeg relatieve rust te nemen tijdens de ontstekingsfase van het letsel maar wanneer de ontstekingsverschijnselen af zijn genomen mag de patiënt zelf al beginnen met een aantal basisoefeningen. Zie bijvoorbeeld de volgende oefeningen: