Update protocol Coronavirus
Heeft u koorts of beginnende verschijnselen hiervan: kom NIET naar de praktijk maar neem telefonisch contact op!
Heeft u algemene vragen over het Coronavirus neem dan contact op met uw huisarts of kijk op de website van het RIVM.

Blessures Googelen

Google is geen medisch specialist

Blessures googelen, is dat verstandig?

Bijna iedereen heeft het wel eens gedaan. We vinden een plekje op de huid, hebben een pijntje in de rug of een andere klacht die we zelf niet kunnen plaatsen. We pakken de smartphone er bij en zoeken het direct op.

Veel van de resultaten op Google geven echter veel verschillende resultaten op eenvoudige klachten, zo kan een simpele hoofdpijn volgens Google duiden op migraine, spanningshoofdpijn, een hersentumor of een hersenbloeding. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn.

 

Google, ja of nee?

Is het handig om bij het optreden van klachten direct te googelen? Nee. Veel kleine klachten nemen na een paar dagen vanzelf weer af en zijn tot op zekere hoogte dus onschuldig. Pas wanneer klachten langer dan een week aanhouden kan het de moeite waard zijn om Google te raadplegen. Maar ook dan is het belangrijk om rekening te houden met websites die teksten plaatsen vanuit onbetrouwbare bronnen. Tips voor het googelen van uw klachten vindt u hieronder.

Blessures Googelen

Tips bij het googelen

  1. Gebruik alleen websites van zorginstanties, patiëntorganisaties of wetenschappelijke bronnen. Vanuit deze kanalen krijg je de meest betrouwbare informatie.
  2. Zoek niet alleen op de klachten die je ervaart maar vooral ook op de oorzaak van de door jou gevonden diagnose. De oorzaak van een blessure of aandoening is heel erg belangrijk bij het bepalen van een passende diagnose.
  3. Geloof niet alles wat je tegenkomt. Probeer je klachten in een bepaald perspectief te plaatsen en niet direct van slag te raken door de meest heftig mogelijke diagnose te geloven.

 

Resultaten van Google bespreken met uw zorgverlener

Veel zorgverleners vragen tijdens de intake tegenwoordig of u uw klachten al opgezocht heeft. Dit is misschien een gekke vraag, maar deze wordt gesteld om te zien hoe u bezig bent met uw klachten en of u al het een en ander over de klachten gevonden heeft.

Wanneer u van uw arts/ fysiotherapeut/ andere zorgverlener een diagnose krijgt kunt u op 2 manieren laten weten wat u op het internet gevonden heeft:

  1. ‘Uw diagnose klopt niet want op Google staat dat…”
  2. ‘Ik snap wat u zegt maar heb zelf van te voren al op het internet gezocht naar mijn klachten en kwam op iets anders uit, namelijk… Waarom is dat het volgens u dan niet?’

Wij raden u aan altijd voor de 2e optie te gaan. Op deze manier geeft u aan al iets meer te weten over uw klachten maar laat u wel ruimte voor de zorgverlener om zijn of haar vak uit te voeren. Sterker nog, de meeste zorgverleners vinden het heel erg fijn om te horen dat u zich al iets meer verdiept heeft en kritisch bent over uw eigen zorg.

Met optie 1 zult u niet ver komen…

 

Tips van Optimum Zoetermeer

Wij raden u aan altijd kritisch te zijn over uw eigen zorg. Maar als u dit doet, doe het dan wel op een goede manier. Kies altijd de diagnose en het advies van de zorgverlener boven dat van google en check altijd even de bron van de door u gevonden informatie.

Google is geen medisch specialist