Update protocol Coronavirus
Heeft u koorts of beginnende verschijnselen hiervan: kom NIET naar de praktijk maar neem telefonisch contact op!
Heeft u algemene vragen over het Coronavirus neem dan contact op met uw huisarts of kijk op de website van het RIVM.

Goede voornemens voor het nieuwe jaar

Goede voornemens voor het nieuwe jaar

Het is zo ver, het is 2020 en dat betekend dat velen van ons weer vol goede moed aan de goede voornemens voor dit jaar begonnen zijn. Gezonder eten, meer bewegen, afvallen en meer dingen doen waar we blij van worden zijn dingen die bij veel mensen op het lijstje staan. Maar hoe lang houden we dit vol?

Helaas is het zo dat veel mensen hun goede voornemens nog geen maand volhouden. 16 januari is de datum waarop al meer dan de helft van de mensen hun goede voornemens laten varen. Dit moet toch anders kunnen, maar hoe?

Goede voornemens

Gewoontes creëren

Wanneer we goede voornemens willen laten slagen moeten we er voor zorgen dat deze voornemens een gewoonte worden. Een voorbeeld hiervan is meer bewegen. Wanneer het goede voornemen is om meer te bewegen in het nieuwe jaar kunnen we dit het beste volhouden door de momenten van meer bewegen in te plannen. Met het aanleggen van deze structuur hebben we niet alleen een stok achter de deur maar creëren we ook de gewoonte dat er op één bepaalde dag op een specifiek tijdstip meer bewogen word.

 

Doelen stellen

Een andere manier om de goede voornemens langer vol te houden is door het stellen van doelen. Het is belangrijk om doelen te stellen waar we naar toe kunnen werken om de goede voornemens wat meer tastbaar te maken, zo kunnen we zien waar we naar toe werken.

Bij het stellen van doelen is het niet alleen belangrijk om een einddoel te stellen, zoals 10 kg. afvallen, niet meer snacken of een marathon gaan lopen. Het is ook belangrijk om doelen te stellen voor op de korte termijn. Een voorbeeld hiervan is wanneer je dagelijks 50 push ups achter elkaar wil kunnen doen. Dan wil je er over een week 10 kunnen, over twee weken 20, enzovoorts.

 

Tip van Optimum Zoetermeer

Onze therapeuten zijn dagelijks bezig met patiënten en hun doelen. Zij hebben vanuit hun ervaring en expertise veel kennis over het menselijk lichaam maar ook over motivatie, doelen stellen en de mindset die nodig is voor het bereiken van de gestelde doelen.

Zo zegt Merijn de Kievit: “Maak het jezelf zó makkelijk dat het bijna onmogelijk is om het niet te doen.”. Hij geeft aan dat het allerbelangrijkste van een goed voornemen de start is. Om te beginnen met het aanleren van een nieuwe gewoonte is het belangrijk om er voor te zorgen dat we dit gemakkelijk vol kunnen houden en dat je het niet na 1 of 2 dagen al moe bent. “Je moet die startblokken uit, maar je hoeft niet meteen te sprinten.”

Wijnand Peeters vind het vooral belangrijk om zaken niet uit te stellen. Hij zegt: “Start vandaag! Wanneer je denkt aan je goede voornemen kun je gelijk tot actie over gaan.”. Het uitstellen van de goede voornemens zorgt voor een hoge drempel bij het starten van iets nieuws. Elke dag die we extra uitstellen maakt het mentaal alleen maar moeilijker om daadwerkelijk te beginnen. Bij sommige mensen word de drempel zelfs zo hoog dat er helemaal niet meer begonnen wordt aan dit goede voornemen. “Je moet het gewoon doen!” zegt Wijnand.