Jaaroverzicht Optimum Zoetermeer 2018

Het jaar 2018 was een erg goed jaar voor Optimum Zoetermeer. Dit was onder andere het eerste volledige jaar op de Groeneweg 5 in Rokkeveen en het jaar waarin wij onze tweede vaste fysiotherapeut hebben aangenomen. Er zijn veel patiënten behandeld en veel patiënten tevreden de deur uit gegaan, dus over het algemeen was 2018 een goed jaar.

Over het jaar 2018 hebben wij als praktijk ook flink wat informatie verzameld over onze behandelingen, patiënten en verschillende diagnoses, hieronder volgt een overzicht van de door ons verzamelde informatie.

Mannen vs. Vrouwen:

Het afgelopen jaar hebben wij op het gebied van geslacht van onze patiënten iets heel bijzonders meegemaakt. Wij hebben in 2018 exact evenveel mannen als vrouwen behandeld! Hieronder een overzicht met daarin ieders geslacht en leeftijd.

In deze grafiek is te zien dat we in de jongere leeftijdscategorieën (21-30 en 31-40) Meer vrouwen zien dan mannen en dat we na de 50 jaar (51-60, 61-70 en 71-80) vooral meer mannen zien.

Demografische gegevens:

Onze patiënten komen voor het overgrote deel uit Zoetermeer, dit is namelijk 90%. In 2018 kwam het grootste deel van onze patiënten uit de wijk Rokkeveen, een jaar hiervoor was de grootste wijk nog Driemanspolder.
Hieronder een overzicht van de woonplaatsen van onze patiënten in de jaren 2017 en 2018.

Deze verschuiving van wijken is goed te verklaren aangezien Optimum Zoetermeer verplaatst is van locatie en nu dus in Rokkeveen gevestigd is.

Behandelde klachten en meest voorkomende diagnoses:

Voor onze praktijk is het erg belangrijk bij te houden welke klachten/ blessures je het meeste ziet en hoe deze behandeld worden. De meeste mensen die wij zien hebben last van de rug (wervelkolom), de diagnose die bij ons het meeste voorkomt zijn de lage rugklachten. De lage rugklachten waren dit jaar met  47% van onze patiëntenpopulatie.

Opvallend is dat wij naast de vele lage rugklachten (3426) ook heel veel bezig zijn met de andere onderdelen van de rug, 73% geeft namelijk aan derde divisie.

Aspecifieke lage rugklachten:

Naar onze meest voorkomende diagnose hebben wij nog extra onderzoek gedaan. Code 3426 staat voor aspecifieke lage rugklachten, het is geen verrassing dat we vooral mensen met deze klachten behandelen aangezien dit klachten zijn die werkend Nederland op bouwt door per dag te veel uren op een stoel/ achter een bureau te zitten.
Wij hebben gezien dat er 119 patiënten (66 mannen en 53 vrouwen) zijn behandeld aan de lage rug en dat onze patiënten gemiddeld binnen 9,37 behandelingen zijn uitbehandeld.
Hieronder de gegevens over onze patiënten met aspecifieke lage rugklachten.

Ondersteunende Cijfers:

Leeftijden van de patiënten Mannen Vrouwen
t/m 20 26 10
81+ 3 11

Wijken Aantal patiënten in2017 Aantal patiënten in2018
Buytenwegh 15 13
De Leyens 31 20
Dorp 81 53
Driemanspolder 146 52
Meerzicht 30 50
Noordhove 15 21
Oosterheem 45 64