Update protocol Coronavirus
Heeft u koorts of beginnende verschijnselen hiervan: kom NIET naar de praktijk maar neem telefonisch contact op!
Heeft u algemene vragen over het Coronavirus neem dan contact op met uw huisarts of kijk op de website van het RIVM.

Sportrevalidatie / Sportfysiotherapie Zoetermeer


sportfysiotherapie

3 signalen die aangeven dat het tijd is om naar de (sport)fysiotherapeut te gaan.

‘Ik loop er wel doorheen’, ‘Ik slaap er nog een nachtje over’ en ‘Het gaat wel over’ zijn veel voorkomende gedachtes die voorkomen wanneer mensen pijn ervaren. Daarnaast zijn er veel mensen die zeggen ‘Ik wil me niet aanstellen’. Deze gedachten zorgen er vaak voor dat mensen te laat ingrijpen wanneer de klachten toch erger zijn dan ze op voorhand leken.Een (sport)fysiotherapeut kan je helpen met het aanpakken van deze pijnklachten of problemen in het bewegen. Maar hoe weet je wanneer je iets zelf op kunt lossen of dat het nodig is om naar een fysiotherapeut te gaan? Hieronder staan 3 signalen die aangeven dat het tijd is om naar de (sport)fysiotherapeut te gaan.

1. Het aanpassen van bewegingen:

Je bent door je enkel gegaan en merkt dat je mank loopt. Het moeilijk lopen is een logisch gevolg van de verzwikking dus je accepteert dit omdat het pas gebeurd is. Maar wanneer je na 2 weken nog steeds moeilijk loopt en merkt dat je toch ook wel erg moeilijk de trap op komt is het misschien wel handig om naar een fysiotherapeut te gaan. Het bovenstaande voorbeeld is er een die we vaak tegenkomen in de praktijk. ‘Ik loop het er wel uit’ is een veel voorkomende gedachte wanneer mensen pijn ervaren en daardoor mank lopen. Bij het voorbeeld van een verzwikte enkel merken mensen vaak dat zij op korte termijn flink verbeteren en gaan er dan vanuit dat de klacht vanzelf wel weer over gaat. Dit is echter niet altijd het geval! Het komt vaak voor dat mensen, ondanks dat ze weinig pijn ervaren, restklachten overhouden na het oplopen van een blessure, deze kunnen erg hardnekkig zijn en je bewust of onbewust tegenhouden in je dagelijkse activiteiten. Dit is een perfect moment om een fysiotherapeut in te schakelen en samen te kijken naar de beste manier om van de klachten af te komen.

2. Het ervaren van zeurende pijn:

Een gevoelige en stijve rug bij het uit bed komen, een zeurend gevoel als je de hele dag op een bureaustoel zit of een beurs gevoel in de gewrichten wanneer je aan het eind van de dag voor de tv op de bank gaat zitten. Dit zijn voor veel mensen herkenbare klachten die in het dagelijks leven zonder er een tweede keer bij na te denken gewoon geaccepteerd worden. Het zijn echter vaak deze klachten die zich ontwikkelen tot chronische klachten. Dit kan uiteraard liggen aan een oud matras, verkeerd afgestelde stoel of een te lage bank, maar vaak zien we dat dit niet zo simpel is als het lijkt. Een fysiotherapeut kan je in dit geval helpen met het uitzoeken waar dit probleem vandaan komt en hoe je hier het best mee om kunt gaan.

3. Langer nodig hebben om te herstellen

Spierpijn na een marathon, voor de eerste keer skiën dit jaar of lange fietstocht is niets verrassends. Spierpijn is een teken van het lichaam dat het aan het herstellen is. Vaak duurt dit 2 dagen en in extreme gevallen soms 3 of 4. Wanneer je echter merkt dat spierpijn een week of zelfs langer aanhoudt is dat toch een moment om jezelf af te vragen hoe dit komt. Indien er geen logische verklaring is kan er toch meer aan de hand zijn dan alleen spierpijn.