Zweepslag van de kuit

Zweepslag van de kuit

Een zweepslag is een (gedeeltelijke) spierscheur in de kuitspier. Deze ontstaat vaak door een plotselinge zeer krachtige aanspanning van de spier tegen een grote weerstand. Zweepslag in de kuit is een blessure die vooral bij sporters veel voorkomt, in Nederland komt zweepslag 70.000 keer per jaar voor.

Oorzaak:

De grote kuitspier die de kuit zijn vorm geeft, de m. gastrocnemius, is de spier de aangedaan is wanneer er een zweepslag in de kuit optreedt. Tijdens zware inspanning tegen weerstand ontstaat er een scheur in het spierweefsel ter hoogte van de spier- peesovergang. Vaak vind zweepslag plaats aan de binnenste kop van de spier.


Symptomen/ klachten

Wanneer de zweepslag ontstaat wordt er direct een zeer scherpe pijn in de kuit gevoeld. In veel gevallen kan de patiënt na dit trauma (ongeluk) ook niet meer verder lopen door de pijn. Na het trauma zijn er veel bewegingen en activiteiten die pijn veroorzaken. Vooral het rekken van de kuit en het aanraken van de locatie van de scheur zijn erg pijnlijk. Vaak is er ook een lichte zwelling van de kuit te zien, in sommige gevallen is er zelfs een grote bloeduitstorting te zien die zich vlak boven de plaats van de scheur bevindt.
Activiteiten waarbij de patiënt veel moet lopen of op de tenen moet staan zullen als erg pijnlijk ervaren worden.

Behandeling bij Optimum Zoetermeer:

Het is belangrijk dat de kuit de eerste paar dagen tot de eerste week niet belast wordt. Daarna kan de spier onder begeleiding van de fysiotherapeut weer licht belast worden. De fysiotherapeut van Optimum Zoetermeer zal een passend behandelplan opstellen om er voor te zorgen dat er goede kracht en mobiliteit oefeningen gedaan worden die geleidelijk worden opgebouwd zodat dagelijkse activiteiten kunnen worden hervat. Ook zal de fysiotherapeut uitleggen hoe de kuiten goed gerekt kunnen worden.
Het herstel van een zweepslag in de kuit duurt meestal 6 tot 10 weken. Hierna kunnen sportactiviteiten weer rustig begonnen worden. Ook bij de sportactiviteiten is het erg belangrijk dat er rustig opgebouwd wordt.


Advies:

Om een zweepslag te voorkomen is het erg belangrijk om voor iedere sportactiviteit een goede warming-up te doen. Tijdens de warming-up raken de spieren gewend aan de belasting, tijdens de sportactiviteit zullen de spieren beter functioneren en minder snel zware klappen krijgen.
Ook het geleidelijk opbouwen van de sportactiviteit is erg belangrijk. Zorg er voor dat u niet te snel veel intensiever of zwaarder gaat sporten dan u normaal doet. Dit zijn uw spieren niet gewend en kan naast zweepslag ook andere vervelende blessures veroorzaken.

Hieronder ziet u een aantal filmpjes met daarin oefeningen die de fysiotherapeuten van Optimum Zoetermeer toepassen in het revalidatieproces bij een zweepslag:

Excentrische Calf Raises:

• Ga met de voorvoeten op een verhoging staan
• Start de oefening in een positie waarbij de voeten gestrekt zijn en u op uw tenen staat.
• Haal uw ‘goede been’ van de grond
• Zak rustig naar beneden
o Laat de hiel tot onder de voorvoet zakken zodat de kuit op rek komt
• Plaats het ‘goede been’ weer bij
• Strek de enkels waardoor de hielen boven de voorvoeten uitkomen

Standing Calf Raises:

• Plaats de voeten iets uit elkaar
• Til de hielen van de grond
• Laat de hielen rustig zakken en herhaal de oefening
o Deze oefening kan ook op 1 been gedaan worden